Det finns många sätt för ett företag att marknadsföra sig på, och de flesta kostar pengar. Men något som inte ska glömmas bort är att en liten investering i profilreklam kan leda till bra gratisreklam för företaget – förutsatt att du väljer rätt sorts profilprodukter att investera i.
Knepet för att lyckas med sin marknadsföring är att tränga igenom bruset, men också att tänka innovativt och vara smart i sina reklamsatsningar. Har du till exempel tänkt på att kombinera olika typer av marknadsföring i en enda kampanj? Till exempel kan du skapa en hashtag som du använder i sociala medier och som du även skapar tygpåsar med tryck i samma kampanj som du sedan delar ut och på så vis får gratis reklam av dem som bär påsarna. Det är en relativt billig investering och du kan nå tusentals personer och potentiella kunder eller investerare. Säkerställ bara att du genomför en genomtänkt kampanj och inte råkar göra som Länsförsäkringar som var tvungna att be om ursäkt för sin reklamkampanj där de ville ge en ny innebörd åt ordet ”misslyckad” – och därför skickade ett utskick där de just kallade sina kunder misslyckade och påtalade allt de inte är. Visserligen ska de väl ha ett plus i kanten för att de ville vara kreativa och nyskapande, men med det sagt fick de fortfarande skicka ut en ursäkt. Dock säger deras kommunikationschef till Dagens Nyheter att på det stora hela så fick de positiva reaktioner men att de förstår att kunderna kan ha missuppfattat budskapen på grund av deras brist på tydlighet.
Så lyckad du med present- och profilreklam
Det viktigaste när du som företagare vill satsa på marknadsföring där profilreklam är en del av kampanjen är du väljer produkter som ger ett mervärde för kunden du delar ut profilreklamen till. På 90-talet var reklampennan en stor del av marknadsföringskampanjerna till exempel, men idag blir kunderna säkerligen mer glada av att få en tygpåse med användbara och lite roligare prylar i – likt en goodiebag. Ett tips är att ge saker som kan användas dagligen såsom just själva tygpåsen och kanske en vattenflaska, ett skrivblock och något annat som påminner om branschen ditt företag verkar i. Tänk alltså inte att det måste vara en dyr goodiebag utan snarare n praktisk så har du kommit långt!