Något som dessvärre blir en allt vanligare företeelse är att företag råkar ut för intrång av olika slag, och då inte bara fysiska inbrott utan även intrång i deras företagssystem där syftet är att stjäla deras kunduppgifter och företagshemligheter. Som tur är finns flera alternativ att överväga när det är dags att vidta skyddsåtgärder – här är några tips.
Det absolut första en verksamhet bör göra är att skaffa ett företagslarm som är direkt kopplat mot en larmcentral och som även erbjuder utryckningar. Fördelaktigt är om utryckningarna när det larmar också är kostnadsfria, men tyvärr är det få larmtjänstföretag som erbjuder just detta. Men det finns vissa som gör! Till exempel larmtjänstföretaget Sector Alarm, som nyligen utnämndes till ett Karriärföretag 2020, är ett av de företag som har både fria utryckningar, saknar bindningstider och ger en personlig kontakt – vilket ofta tillhör det som många efterfrågar när det kommer till larmtjänster. Vilket an vara bra att hålla i minnet när verksamheten jämför olika leverantörer. Glöm bara inte bort att det är fler skyddsåtgärder som behöver vidtas utöver att skydda sig från fysiska inbrott. Företagshemligheter exempelvis, dessa förvaras ofta inte i fysisk form på kontoret utan online eller i olika molnlösningar – och dessa är också viktiga att skydda.
Så skyddar du dina immateriella tillgångar
Något som är viktigt att tänka på när det kommer till att skydda sitt företag eller sin verksamhet från tjuvar och stöder är att sätta upp säkerhetsåtgärder även för det digitala. Ofta är det här som de immateriella tillgångarna finns, alltså företagshemligheterna och det som gör att företaget har den position på marknaden det har. Om företaget då inte har någon form av kryptering kan hackare väldigt enkelt få tag i dess känsliga uppgifter och att de lyckas är vanligare än man kanske tror. Enligt en artikel i Dagens Industri är det 8 av 10 svenska bolag som utsatts för cyberangrepp vilka skadat företaget väsentligt. Intressant är också att många av dessa attacker är svårupptäckta vilket gör det extra viktigt att ha rediga brandväggar och säkra sätt att snabbt se när en obehörig försöker ta sig in i systemet.
Litar du på dina anställda?
Även om ett företag har både larm och säkra system för det digitala ska man inte tro att verksamhetens hemligheter är helt skyddade. En stor säkerhetsrisk är faktiskt de anställda. Inte att det är de anställda som stjäl, men deras riskbeteende. Något som sällan eller rent av aldrig byts ut är till exempel lösenord och att de lösenord som används inte heller är tillräckligt säkra. En undersökning som genomfördes av bland annat Sifo visade till exempel att den vanligaste anledningen till dataintrång har just med detta att göra och under 2019 kom dessa att kosta företagen 30 miljoner kronor i snitt, vilket säger en hel del eftersom det är en tredubbling från året innan. Så den sista säkerhetsåtgärden ett företag bör vidta är att sätta upp striktare it-policys och implementera tvång på både säkrare lösenord och regelbundna byten av lösenord.
Tre snabba tips för att skydda företaget från tjuvar
- Skaffa ett företagslarm som inkluderar utryckning
- Vidta säkerhetsåtgärder för det digitaliserade och använd endast program med hög säkerhet
- Sätt upp en tydlig och säker it-policy för dina anställda och säkerställ att den efterföljs