Att ge är alltid roligare än att få och därför är profilprodukter ett av de smartaste sätten att marknadsföra sig på. Genom att ge bort fina och användbara föremål till klienter, anställda och potentiella kunder sprids ditt namn på marknaden på ett trevligt och tacksamt vis.
Men vad ska du egentligen ge bort? Ska du satsa på produkter som reflekterar ditt eget företag eller är det mottagaren som ska hållas främst i åtanke? Det finns en myriad av profilprodukter och vilka som passar bäst för just dig och ditt företag beror på flera faktorer.
Representera dig själv väl
När du ska marknadsföra dig själv så är det viktigt att konsumenten får ett positivt intryck och det bör reflekteras i reklamen. Humor och intelligens föredras alltid framför uppmanande och uppfostrande så därför är det bättre att välja slogans och produkter som ger glädje och leenden. Ett första hjälpen-set, ett paraply och kondomer handlar alla om att skydda sig själv medan choklad, spel och högtalare är mer inriktade på nöje – gåvan talar för sig själv och kommer uppskattas på olika vis. Hur kan du koppla det till din verksamhet? Säljer du försäkringar så kommer associationen till skydd ganska omedelbart och om du är festarrangör så är det glädjen och välbehaget som bör betonas. Om du däremot säljer hälsokost så är kanske en godispåse inte det bästa valet.
Var noga med målgruppen
Du behöver inte ha ett gym för att ge bort sportiga saker! Däremot så kanske du har en målgrupp som huvudsakligen sysslar med fysiska aktiviteter. Att ge bort profilprodukter som är särskilt populära bland vissa individer är ett smart sätt att nå de kunder du vill. Följ trender och anpassa sig därefter; idag använder alltfler svenskar cyklar och elmopeder och därför kan det vara extra effektivt att ge bort cykelhjälmar eller reflexryggsäckar. Ju fler som använder dina produkter, desto lönsammare blir marknadsföringen!